Amaç: Bu çalışmanın amacı, serebral palsili (SP) çocuklarda farklı tipte fonksiyonel asimetrik el tutulumlarının üst ekstremite aktivite performansı ve fonksiyonel bağımsızlık üzerine etkisini araştırmaktı.
Yöntem: Bu retrospektif çalışmada, farklı tipte fonksiyonel asimetrik el tutulumu olan 3-12 yaş arası 49 SP'li çocuk analiz edildi. Çocukların asimetrik el fonksiyonları Bimanuel İnce Motor Fonksiyon’a (BFMF-2.0) göre sınıflandırıldı. Üst ekstremite aktivite performansı ve fonksiyonel bağımsızlık durumu ABILHAND-Kids ve Çocuklar İçin Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçüsü (WeeFIM) ile değerlendirildi. BFMF-2.0 seviyeleri arasındaki karşılaştırma için Kruskal-Wallis testi kullanıldı.
Sonuç: Çocuklar [7.18 ± 4.52 y (3-12 y), 26 kız (%53.1)] fonksiyonel asimetrik el tutulumlarına göre BFMF-2.0 seviye IIa (n=16), seviye IIIa (n=12), seviye IIIb (n=11) ve IVb (n=10) olmak üzere dört gruba ayrıldı. Gruplar arasında anlamlı bir fark vardı (p<0.001). Çiftler arası karşılaştırmalarda, WeeFIM ve ABILHAND-Kids skorlarında seviye IVb ve IIa arasındaki fark anlamlıydı (p<0.008).
Tartışma: SP'li çocuklarda el içi manipülasyon becerileri üst ekstremite performansı ve günlük yaşam aktivitelerinin fonksiyonel bağımsızlığı için kritik öneme sahiptir. Bir elin el içi manipülasyonu, diğer elin tutulum seviyesinden bağımsız olarak çocuğun fonksiyonel bağımsızlığını artırabilir.